Nieuwbouw

Kinderdagverblijf De Kikkerkoning

25-04-2023

Kinderdagverblijf De Kikkerkoning is een kinderdagverblijf dat is ontworpen als een ruime, houten villa in de nieuwste woonwijk van De Blaricummermeent Blaricum. Het nieuwe kinderdagverblijf ligt op de hoek van de Rueterlaan en Deltazijde, middenin de woonwijk. Het gebouw is licht gedraaid ten opzichte van de omliggende bebouwing. Hierdoor worden de doorzichten naar de naastgelegen gebouwen op een passende manier ruimtelijk begeleidt, en ontstaan er aan alle zijdes van het gebouw ruime (buiten)speelplekken voor kinderen.

Voor het ontwerp is de belevingswereld van kinderen een belangrijke inspiratiebron. Het gebouw bestaat uit drie lagen waarin 6 kind-groepen een plaats hebben gekregen. De groepen voor baby’s en peuters hebben ieder twee ruimtes op de onderste twee lagen. De bovenste laag biedt ruimte aan twee BSO ruimtes met een groot dakterras. Alle groepen zijn gepositioneerd rondom een centrale vide, die van begane grond tot derde verdieping reikt. Deze vide maakt de verticale connectie tussen de verschillende groepen, en brengt daglicht tot in de kern van het gebouw. Iedere groep is aan iedere zijde van het gebouw herkenbaar door een groot ‘oog’ in de gevel. Dit oog is een verdieping-hoog bloemraam dat inspeelt op de belevingswereld van het kind. Zo kan een baby of peuter zittend op de grond ook fijn naar buiten kijken. De ingrepen in de gevel worden versterkt door het reliëf en oriëntatie van de houten gevelafwerking. Twee rondgaande houten banden klemmen de middelste verdieping in. Deze uitkragende banden vormen groene terrassen voor de 2e en 3e laag, en een rondlopende beschutte overstek voor de begane grond.

Kinderdagverblijf De Kikkerkoning op de Blaricummermeent in Blaricum is april 2023 opgeleverd.

Heeft u een vraag of wenst u vrijblijvend advies? Bel of mail ons voor informatie of een afspraak.

Bel direct met John of Martijn

John van de Vosse

Martijn van Schoonhoven

Bel direct met John of Martijn

John van de Vosse

Martijn van Schoonhoven

Stichting Magocare

Wij doen jaarlijks een financiële bijdrage (partnership) voor de Stichting MagoCare. De Stichting zet zich in om de bevolking van Mago een kans te geven op een betere toekomst.

Mago (Kenia) is onderdeel van de gemeente Sabatia en telt ongeveer 6000 inwoners. Kenia is een onafhankelijke republiek in Oost-Afrika. Er wonen meer dan 43 miljoen mensen en het land is ruim 14 keer zo groot als Nederland. In het westen van Kenia, in het district Kisumu, ligt het plaatsje Mago. Mago is onderdeel van de gemeente Sabatia. Deze gemeente telt 12 dorpen met in totaal 68.000 inwoners en een kleine 14.000 huishoudens. Mago zelf telt ongeveer 6000 inwoners. Het grootste deel van de bevolking van Mago leeft in armoede. Dit betekent dat zij maar één maaltijd per dag eten, sommigen zelfs maar één maaltijd in drie dagen. Er is een groot tekort aan standaardvoorzieningen zoals elektra en stromend water. De werkloosheid is zeer hoog (70%) en ook de zuigelingensterfte is groot (40 op de 1000 baby’s).

Website: MagoCare